Vácbottyányi vasúti megállóhely

Megkerestük a BFK-t és javaslatot tettünk egy vácbottyáni vasúti megállóhely kialakítására

Egyesületünk örömmel értesült arról az agglomerációs közlekedésfejlesztési tervről, melynek az S71-es vagyis a Vác-Veresegyház- Budapest vasútvonal is része. Őrbottyán vácbottyáni részén is jelentős népességszám növekedés tapasztalható, nem beszélve arról a teherről, amit a hamarosan megépülő 78+12 lakásos lakópark jelent majd az úthálózatra. Őrbottyán ezen részéről kevés Volánbusz járattal érhető el a jelenlegi vasútállomás, a csomádi körforgalom vagy éppen Budapest.

Ezért tartottuk mindenképpen fontosnak, hogy még a tervek véglegesítése előtt felhívjuk közösségünk problémáira és igényeire a tervezők figyelmét. Proaktív és támogató stratégiánknak megfelelően javaslatot is tettünk egy lehetséges megoldásra. Ez nemcsak a kötött pályás közlekedést hozná valamivel közelebb a vácbottyániakhoz, de átfogó koncepciót kínál annak megközelítésére is, amellyel az így is jelentős autósforgalom csökkenthető, kiváltható lehetne.

Bár a megvalósításra nem kaptunk ígéretet, életterünk megóvásáért felelősséget vállaló közösségként meg kellett ragadnunk ezt az eszközt is. Bízunk abban, hogy ötleteink később kiinduló pontjai lehetnek egy átgondolt város- vagy agglomerációs fejlesztési tervnek, mely figyelembe veszi a már itt élők és a hamarosan beköltözők igényeit, és közben törekszik egy élhető, környezetünket is kímélő település megteremtésére.

A javaslatunkat tartalmazó levelezést az alábbiakban közöljük:

Vácbottyán-vasúti-megállóhely-létrehozása-az-S71-es-vasútvonal-fejlesztésének

Ezt a választ kaptuk:

Tisztelt Ladjánszky Attila!

Tisztelt Őrbottyán a Mi Városunk Egyesület!

Köszönjük a Vácbottyán megállóhely létesítésére vonatkozóan benyújtott javaslataikat, az egyesület által küldött anyagokat a BKK szakemberei – korábbi levelünknek megfelelően – részletesen megvizsgálták. A dokumentumokban felvázolt műszaki tartalom  “Rákospalota-Újpest (bez.) – Vácrátót – Vác (kiz.) vasútvonal elővárosi célú fejlesztésének döntés-előkészítő tanulmány, megvalósíthatósági tanulmány, engedélyezési terv, kiviteli terv és kapcsolódó tenderdokumentáció elkészítése” tárgyú projektbe illeszthetősége kapcsán az alábbi megállapításokat tesszük.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a vonal állomásainak, megállóhelyeinek elhelyezkedése nem mindenhol szolgálja ki megfelelően a mai településszerkezetből adódó utasigényeket, ezért új megállók létesítésének, megállók áthelyezésének és szükségtelen megállók megszüntetésének vizsgálatát elvégeztük, az érintett településekkel – így Őrbottyán önkormányzatával is – az egyeztetéseket megtettük. Az Önkormányzat részéről nem érkezett olyan jellegű javaslat vagy kezdeményezés, mely szerint a város bármely pontján új megállóhely létesítésére lenne igény.

Az Önök javaslatát azonban szakmai szemmel vizsgálva egy megfelelően átgondolt, észszerű felvetésnek tartjuk, azonban a kezdeményezés az alábbi indokokra hivatkozva megvalósíthatósági akadályokba ütközik:

  • Megállóhelyek elhelyezése kapcsán a településszerkezetbe illeszthetőséget kiemelten szükséges vizsgálni. Ennek kapcsán az általános szakmai szempontoknak megfelelően 500 méteres maximális rágyaloglási távolsággal kalkulálunk, amely a megállóhely közvetlen környezetében utasforgalmat generál. Az egyesület által felvázolt helyszín ilyen tekintetben annyira a település szélén helyezkedik el, hogy az említett 500 méter sugarú körgyűrű nagy része lakatlan területre esik, így nem biztosít elég ember számára rágyaloglási távolságot ahhoz, hogy a megvalósítás kellően alátámasztott legyen.
  • Az első pont kiküszöbölése érdekében az új megálló elhelyezhetőségét a Fekete István utca tengelyének közelében vizsgáltuk. A vasúti közlekedés sajátosságainak megfelelően a két megállóhely közötti minimális távolság 2 kilométer, ami sűrűn beépített települési környezetben 1000, kiemelten indokolt esetben pedig 800 méterig csökkenthető. Az érintett terület beépítettsége nem minősül sűrűnek, a Fekete István utca vonala pedig mindössze 600 méterre található Őrbottyán állomás kitérőkörzetétől, így álláspontunk szerint ezen a helyszínen sem lehetséges az új megállóhely létesítése.

A megállóhely jövőbeni létesítését úgy tudjuk bekészíteni, hogy a pálya íve, illetve egyéb paraméterek lehetővé tegyék a későbbi tervezést, illetve megvalósítást.

Kérjük a válaszunkban megfogalmazottak szíves megértését és tudomásulvételét, ugyanakkor újfent köszönjük, hogy bemutatták javaslatukat! Konstruktív véleményeiket a jövőben is szívesen fogadjuk!

Üdvözlettel,

Budapest Fejlesztési Központ